1 00:00:00,000 --> 00:00:07,000 Translator: zahra soleimanian Reviewer: Ali Moeeny 2 00:00:19,330 --> 00:00:22,330 در نظر بگیرید دو دوست آمریکایی با هم میرن به ایتالیا. 3 00:00:22,330 --> 00:00:24,330 بعد در اونجا مجسمه "داوود" میکل آنژ رو میبینند. 4 00:00:24,330 --> 00:00:26,330 وقتی حسابی بهش نزدیک شدن از شگفتی خشکشون میزنه. 5 00:00:26,330 --> 00:00:28,330 وقتی حسابی بهش نزدیک شدن از شگفتی خشکشون میزنه. 6 00:00:28,330 --> 00:00:30,330 اولی میگه -- که اسمشو میگزاریم آدم-- محو زیبایی شکل بی نظیر بدن انسان در این مجسمه شده. 7 00:00:30,330 --> 00:00:33,330 اولی میگه -- که اسمشو میگزاریم آدم-- محو زیبایی شکل بی نظیر بدن انسان در این مجسمه شده. 8 00:00:33,330 --> 00:00:35,330 دومی میگه -- که اسمشو بگزاریم بیل-- از اون چیزی که وسط این تصویر می بینید کلی احساس خجالت کرده. 9 00:00:35,330 --> 00:00:39,330 دومی میگه -- که اسمشو بگزاریم بیل-- از اون چیزی که وسط این تصویر می بینید کلی احساس خجالت کرده. 10 00:00:40,330 --> 00:00:42,330 حالا سوال من از شما اینه: 11 00:00:42,330 --> 00:00:46,330 بنظرشما کدام یک از اونا به جرج بوش رای میده، کدام به الگور؟ 12 00:00:46,330 --> 00:00:48,330 بنظرشما کدام یک از اونا به جرج بوش رای میده، کدام به الگور؟ 13 00:00:48,330 --> 00:00:49,330 نمیخواد دستاتونو بالا ببرید، چراکه ما همه کلیشه های سیاسی مشابهی داریم. 14 00:00:49,330 --> 00:00:52,330 نمیخواد دستاتونو بالا ببرید، چراکه ما همه کلیشه های سیاسی مشابهی داریم. 15 00:00:52,330 --> 00:00:54,330 همه میدونیم،جواب بیل خواهدبود. در این مورد کلیشه ذهنی ما با واقعیت منطبق است. 16 00:00:54,330 --> 00:00:58,330 همه میدونیم،جواب بیل خواهدبود. در این مورد کلیشه ذهنی ما با واقعیت منطبق است. 17 00:00:58,330 --> 00:01:01,330 این یه واقعیته که این خصوصیت که اسمش را «آمادگی برای تجربیات جدید» می گزاریم بین لیبرالها بیشتر از محافظه کار ها دیده می شه، 18 00:01:01,330 --> 00:01:04,330 این یه واقعیته که این خصوصیت که اسمش را «آمادگی برای تجربیات جدید» می گزاریم بین لیبرالها بیشتر از محافظه کار ها دیده می شه، 19 00:01:04,330 --> 00:01:06,330 افرادی که تجربه گرا هستند مشتاق تازگی، تنوع، ایده های جدید ومسافرت هستند. 20 00:01:06,330 --> 00:01:10,330 افرادی که تجربه گرا هستند مشتاق تازگی، تنوع، ایده های جدید ومسافرت هستند. 21 00:01:10,330 --> 00:01:15,330 افرادی که کمتر از این خصوصیت برخوردار هستند، به چیزهای آشنا و امن و قابل اعتماد علاقه دارند. 22 00:01:15,330 --> 00:01:17,330 اگر با این خصوصیت انسان ها آشنا باشید، میتونین معماهای زیادی راجع به رفتار انسانها رو درک کنید. 23 00:01:17,330 --> 00:01:19,330 اگر با این خصوصیت انسان ها آشنا باشید، میتونین معماهای زیادی راجع به رفتار انسانها رو درک کنید. 24 00:01:19,330 --> 00:01:22,330 میتونید بفهمید چرا هنرمندا اینقدر با حسابدارها تفاوت دارن. 25 00:01:22,330 --> 00:01:24,330 حتی میتونید حدس بزنید اونا دوست دارن چه کتابایی بخونن؟ کجا مسافرت برن؟ چه غذایی بخورن؟ 26 00:01:24,330 --> 00:01:26,330 حتی میتونید حدس بزنید اونا دوست دارن چه کتابایی بخونن؟ کجا مسافرت برن؟ چه غذایی بخورن؟ 27 00:01:26,330 --> 00:01:28,330 حتی میتونید حدس بزنید اونا دوست دارن چه کتابایی بخونن؟ کجا مسافرت برن؟ چه غذایی بخورن؟ 28 00:01:28,330 --> 00:01:31,330 وقتی اینو گرفتی، میفهمی چرا بعضی آدما به فست فود"Applebee's"میرن، ولی نه اون آدمایی که تو میشناسی. 29 00:01:31,330 --> 00:01:35,330 وقتی اینو گرفتی، میفهمی چرا بعضی آدما به فست فود"Applebee's"میرن، ولی نه اون آدمایی که تو میشناسی. 30 00:01:35,330 --> 00:01:41,330 (خنده) 31 00:01:41,330 --> 00:01:43,330 این خصوصیت جهت گیریهای سیاسی آدما رو هم توضیح میده. 32 00:01:43,330 --> 00:01:46,330 محقق مشهور در این زمینه،Robert McCrae، میگه: 33 00:01:46,330 --> 00:01:50,330 " افراد تجربه گرا میل به لیبرالیسم، پیشرفت و دیدگاه جناح چپ سیاسی دارن."-- 34 00:01:50,330 --> 00:01:52,330 اونا جامعه باز و پویا رو دوست دارن، -- 35 00:01:52,330 --> 00:01:57,330 "در حالی که افراد بسته محافظه کار ، دیدگاه های سنتی جناح راست ترجیح می دهند." 36 00:01:57,330 --> 00:02:01,330 این ویژگی حتی به ما میگه مردم به چه نوع گروههایی گرایش دارن. 37 00:02:01,330 --> 00:02:03,330 خوب این توضیحات مربوط به یه گروهیه، که من توی اینترنت دیدم. 38 00:02:03,330 --> 00:02:05,330 چه نوع افرادی به یک گروه جهانی میپیوندند که افراد از همه فرهنگی را پذیرا است، 39 00:02:05,330 --> 00:02:07,330 چه نوع افرادی به یک گروه جهانی میپیوندند که افراد از همه فرهنگی را پذیرا است، 40 00:02:07,330 --> 00:02:09,330 و دنبال یه معنای عمیقتر از جهان میگرده، و آرزو داره که با اون درک بهتر از جهان برای همه ما یه آینده بهتر بسازه؟ 41 00:02:09,330 --> 00:02:12,330 و دنبال یه معنای عمیقتر از جهان میگرده، و آرزو داره که با اون درک بهتر از جهان برای همه ما یه آینده بهتر بسازه؟ 42 00:02:12,330 --> 00:02:14,330 این رو راستی یه نفر نوشته بنام TED. (خنده) 43 00:02:14,330 --> 00:02:16,330 این رو راستی یه نفر نوشته بنام TED. (خنده) 44 00:02:16,330 --> 00:02:20,330 خوب اگه «تجربه گرایی»، لیبرال شدن رو پیشبینی میکنه، و اینکه چه کسی عضو TED میشه، 45 00:02:20,330 --> 00:02:22,330 خوب اگه «تجربه گرایی»، لیبرال شدن رو پیشبینی میکنه، و اینکه چه کسی عضو TED میشه، 46 00:02:22,330 --> 00:02:25,330 پس باید بشه این نتیجه رو گرفت که اکثر اعضای TEDلیبرال اند؟ 47 00:02:25,330 --> 00:02:26,330 بگذارید ببینیم. 48 00:02:26,330 --> 00:02:30,330 میخوام ازتون تقاضا کنم که اگر لیبرال هستید یعنی متمایل به چپ هستید (منظورم در مسایل اجتماعی است) دستتونو بالا ببرید، 49 00:02:30,330 --> 00:02:32,330 میخوام ازتون تقاضا کنم که اگر لیبرال هستید یعنی متمایل به چپ هستید (منظورم در مسایل اجتماعی است) دستتونو بالا ببرید، 50 00:02:32,330 --> 00:02:34,330 بعد نوبت محافظه کارها است و بعد من یک گزینه سومی هم اضافه میکنم، چون میدونم تعدادی هم "طرفدار ازادی فردی" اینجا هستند. 51 00:02:34,330 --> 00:02:36,330 بعد نوبت محافظه کارها است و بعد من یک گزینه سومی هم اضافه میکنم، چون میدونم تعدادی هم "طرفدار ازادی فردی" اینجا هستند. 52 00:02:36,330 --> 00:02:38,330 خوب حالا لطفا همه کسانی که لیبرال یا چپ گرا هستند دستشون را بالا ببرند 53 00:02:38,330 --> 00:02:39,330 خوب حالا لطفا همه کسانی که لیبرال یا چپ گرا هستند دستشون را بالا ببرند 54 00:02:39,330 --> 00:02:41,330 خوب حالا لطفا همه کسانی که لیبرال یا چپ گرا هستند دستشون را بالا ببرند 55 00:02:41,330 --> 00:02:44,330 اونایی که فکرمیکنن لیبرال یا چپگرا هستن دستاشونو ببرن بالا.خوبه. بالا! 56 00:02:44,330 --> 00:02:47,330 اونایی که فکرمیکنن لیبرال یا چپگرا هستن دستاشونو ببرن بالا.خوبه. بالا! 57 00:02:48,330 --> 00:02:50,330 حالا طرفداران آزادی فردی دستشون را بالا ببرند. خوبه ده دوازده نفر هستند 58 00:02:51,330 --> 00:02:53,330 حالا طرفداران آزادی فردی دستشون را بالا ببرند. خوبه ده دوازده نفر هستند 59 00:02:53,330 --> 00:02:56,330 حالا اونایی که فکر میکنن محافظه کار یا راستگرا هستند. ١،٢،٣،٤،٥ -- یه ده تایی میشن. 60 00:02:56,330 --> 00:03:01,330 حالا اونایی که فکر میکنن محافظه کار یا راستگرا هستند. ١،٢،٣،٤،٥ -- یه ده تایی میشن. 61 00:03:02,330 --> 00:03:05,330 این یه کم سخت میشه، اگه هدفمون اینه که دنیا رو بهتر بفهمیم، 62 00:03:05,330 --> 00:03:08,330 این یه کم سخت میشه، اگه هدفمون اینه که دنیا رو بهتر بفهمیم، 63 00:03:08,330 --> 00:03:10,330 این یه کم سخت میشه، اگه هدفمون اینه که دنیا رو بهتر بفهمیم، 64 00:03:10,330 --> 00:03:13,330 عدم گوناگونی اخلاقی ما کار رو سخت میکنه. 65 00:03:13,330 --> 00:03:17,330 چون وقتی آدما همه به یه عقیده واحد و ارزشهای واحد معتقد باشند، با هم یه تیم می شوند، و در یک تیم نمیشه آزادانه فکر کرد 66 00:03:17,330 --> 00:03:20,330 چون وقتی آدما همه به یه عقیده واحد و ارزشهای واحد معتقد باشند، با هم یه تیم می شوند، و در یک تیم نمیشه آزادانه فکر کرد 67 00:03:20,330 --> 00:03:22,330 چون وقتی آدما همه به یه عقیده واحد و ارزشهای واحد معتقد باشند، با هم یه تیم می شوند، و در یک تیم نمیشه آزادانه فکر کرد 68 00:03:25,330 --> 00:03:29,330 وقتی تیم لیبرالها ببازن، مثل٢٠٠٤ و تقریبا ٢٠٠٠ که باختند، ما به خودمون دلداری می دهیم. 69 00:03:29,330 --> 00:03:33,330 وقتی تیم لیبرالها ببازن، مثل٢٠٠٤ و تقریبا ٢٠٠٠ که باختند، ما به خودمون دلداری می دهیم. 70 00:03:33,330 --> 00:03:35,330 ( خنده) 71 00:03:35,330 --> 00:03:39,330 سعی میکنیم توضیح بدیم چرا نصف آمریکا به اون یکی تیم رای داد. پیش خودمون میگیم یا مذهب کورشون کرده، یا احمقن. 72 00:03:39,330 --> 00:03:44,330 سعی میکنیم توضیح بدیم چرا نصف آمریکا به اون یکی تیم رای داد. پیش خودمون میگیم یا مذهب کورشون کرده، یا احمقن. 73 00:03:44,330 --> 00:03:47,330 سعی میکنیم توضیح بدیم چرا نصف آمریکا به اون یکی تیم رای داد. پیش خودمون میگیم یا مذهب کورشون کرده، یا احمقن. ( خنده) (تشویق) 74 00:03:47,330 --> 00:03:55,330 سعی میکنیم توضیح بدیم چرا نصف آمریکا به اون یکی تیم رای داد. پیش خودمون میگیم یا مذهب کورشون کرده، یا احمقن. ( خنده) (تشویق) 75 00:03:55,330 --> 00:04:01,330 اگه فکر میکنید نصف آمریکا به جمهوری خواه ها رای میده ، چون چشمشون نمیبینه ، 76 00:04:01,330 --> 00:04:04,330 اگه فکر میکنید نصف آمریکا به جمهوری خواه ها رای میده ، چون چشمشون نمیبینه ، 77 00:04:04,330 --> 00:04:07,330 باید به شما بگم که در یک ماتریس اخلاقی گیر افتادین، یک ماتریس اخلاقی ویژه. 78 00:04:07,330 --> 00:04:08,330 باید به شما بگم که در یک ماتریس اخلاقی گیر افتادین، یک ماتریس اخلاقی ویژه. 79 00:04:08,330 --> 00:04:12,330 منظورم از ماتریس، همون فیلم ماتریسه. ولی من امروز اینجام که به شما امکان انتخاب بدم. 80 00:04:12,330 --> 00:04:14,330 منظورم از ماتریس، همون فیلم ماتریسه. ولی من امروز اینجام که به شما امکان انتخاب بدم. 81 00:04:14,330 --> 00:04:18,329 شما یا قرص آبی رو میخورید و به توهمی آرامبخش میچسبید، یا قرص قرمز رو انتخاب میکنید، 82 00:04:18,329 --> 00:04:20,329 شما یا قرص آبی رو میخورید و به توهمی آرامبخش میچسبید، یا قرص قرمز رو انتخاب میکنید، 83 00:04:20,329 --> 00:04:23,330 و روانشناسی اخلاقی رو یاد میگیرید و از ماتریس اخلافی بیرون میاید. 84 00:04:23,330 --> 00:04:25,330 خوب از اونجا که من میدونم -- 85 00:04:25,330 --> 00:04:28,330 ( تشویق) 86 00:04:28,330 --> 00:04:30,330 خوب، تصور میکنم جوابم رو گرفتم. 87 00:04:30,330 --> 00:04:32,330 میخواستم بپرسم کدوم قرص رو شما میخورید، ولی دیگه نیازی نیست. 88 00:04:32,330 --> 00:04:34,330 شما همه بطرز خوبی نسبت به تجربیات جدید مشتاق هستید، بنظر میرسه حتی خوشمزه باشه، 89 00:04:34,330 --> 00:04:37,330 شما همه بطرز خوبی نسبت به تجربیات جدید مشتاق هستید، بنظر میرسه حتی خوشمزه باشه، 90 00:04:37,330 --> 00:04:39,330 خوب پس قرص قرمز رو انتخاب میکنیم. یه کم رو روانشناسی اخلاقی کار کنیم، ببینیم ما رو کجا میبره. 91 00:04:39,330 --> 00:04:41,330 خوب پس قرص قرمز رو انتخاب میکنیم. یه کم رو روانشناسی اخلاقی کار کنیم، ببینیم ما رو کجا میبره. 92 00:04:41,330 --> 00:04:43,330 از ابتدا شروع میکنیم. اخلاقیات چیه و از کجا مییاد؟ 93 00:04:43,330 --> 00:04:45,330 از ابتدا شروع میکنیم. اخلاقیات چیه و از کجا مییاد؟ 94 00:04:45,330 --> 00:04:47,330 بدترین ایده روانشناسی اینه که ذهن هنگام تولد یه تخته سنگ خالیه. 95 00:04:47,330 --> 00:04:50,330 بدترین ایده روانشناسی اینه که ذهن هنگام تولد یه تخته سنگ خالیه. 96 00:04:50,330 --> 00:04:52,330 روانشناسی تکاملی نشان داده بچه ها در بدو تولد اطلاعات زیادی درباره دنیای فیزیکی و اجتماع دارن، 97 00:04:52,330 --> 00:04:54,330 روانشناسی تکاملی نشان داده بچه ها در بدو تولد اطلاعات زیادی درباره دنیای فیزیکی و اجتماع دارن، 98 00:04:54,330 --> 00:04:56,330 روانشناسی تکاملی نشان داده بچه ها در بدو تولد اطلاعات زیادی درباره دنیای فیزیکی و اجتماع دارن، 99 00:04:56,330 --> 00:05:00,330 و طوری برنامه ریزی شدن که یه سری چیزا رو براحتی یاد بگیرن و یه سری رو کمی سختتر. 100 00:05:00,330 --> 00:05:01,330 و طوری برنامه ریزی شدن که یه سری چیزا رو براحتی یاد بگیرن و یه سری رو کمی سختتر. 101 00:05:01,330 --> 00:05:03,330 بهترین تعریفی که تا به حال شنیدم برای ذاتی بودن -- که خیلی چیزا رو توضیح میده -- 102 00:05:03,330 --> 00:05:05,330 بهتری تعریفی که تا به حال شنیدم برای ذاتی بودن -- که خیلی چیزا رو توضیح میده -- 103 00:05:05,330 --> 00:05:07,330 از دانشمند معروف،Gary Marcusهست، که اینطور میگه: 104 00:05:07,330 --> 00:05:12,330 "سازمان اولیه مغز زیاد به تجربیات وابسته نیست. طبیعت در ابتدا یه پیش نویس مینویسه که تجربیات بعدا روی اون بازنویسی می کنند. 105 00:05:12,330 --> 00:05:15,330 "سازمان اولیه مغز زیاد به تجربیات وابسته نیست. طبیعت در ابتدا یه پیش نویس مینویسه که تجربیات بعدا روی اون بازنویسی می کنند. 106 00:05:15,330 --> 00:05:17,330 پیش نویس شده به معنی غیر انعطاف پذیر نیست ، بلکه یعنی پیش از تجربیات ساخته شده." 107 00:05:17,330 --> 00:05:20,330 پیش نویس شده به معنی غیر انعطاف پذیر نیست ، بلکه یعنی پیش از تجربیات ساخته شده." 108 00:05:20,330 --> 00:05:22,330 خوب حالا روی اولین پیش نویس اخلاقیات در ذهن چی نوشته؟ 109 00:05:22,330 --> 00:05:25,330 برای پی بردن به این مطلب من و همکارم Craig Joseph، 110 00:05:25,330 --> 00:05:27,330 بین مقالات مردم شناسی، گوناگونی فرهنگی اخلاق و روانشناسی فرگشتی، بدنبال شباهتها گشتیم. 111 00:05:27,330 --> 00:05:29,330 بین مقالات مردم شناسی، گوناگونی فرهنگی اخلاق و روانشناسی فرگشتی، بدنبال شباهتها گشتیم. 112 00:05:29,330 --> 00:05:31,330 بین مقالات مردم شناسی، گوناگونی فرهنگی اخلاق و روانشناسی فرگشتی، بدنبال شباهتها گشتیم. 113 00:05:31,330 --> 00:05:34,330 دنبال اصول مشترک اخلاقی بودیم که مردم در رشته های مختلف یا توی فرهنگهای مختلف، حتی بین گونه های مختلف از انها صحبت می کنند 114 00:05:34,330 --> 00:05:36,330 دنبال اصول مشترک اخلاقی بودیم که مردم در رشته های مختلف یا توی فرهنگهای مختلف، حتی بین گونه های مختلف از انها صحبت می کنند 115 00:05:36,330 --> 00:05:38,330 ما 5 تا تشابه توی همه اینا پیدا کردیم، که اسمشو گذاشتیم پنج اصل اخلاق. 116 00:05:38,330 --> 00:05:40,330 ما 5 تا تشابه توی همه اینا پیدا کردیم، که اسمشو گذاشتیم پنج اصل اخلاق. 117 00:05:40,330 --> 00:05:42,330 اولیش هست "مواظبت از آسیب". ما همه از پستانداران هستیم با یه عالمه تنظیمات هرمونی-عصبی، 118 00:05:42,330 --> 00:05:46,330 اولیش هست "مواظبت از آسیب". ما همه از پستانداران هستیم با یه عالمه تنظیمات هرمونی-عصبی، 119 00:05:46,330 --> 00:05:48,330 که ما رو به هم پیوند میده، که باعث میشه با دیگران، به خصوص با ناتوانها حس همدردی داشته باشیم. 120 00:05:48,330 --> 00:05:51,330 که ما رو به هم پیوند میده، که باعث میشه با دیگران، به خصوص با ناتوانها حس همدردی داشته باشیم. 121 00:05:51,330 --> 00:05:54,330 به ما یه حس قوی علیه کسانیکه باعث آزار دیگران میشن میده. 122 00:05:54,330 --> 00:05:57,330 این اصل اخلاقی 70٪ بیانیه های اخلاقی که تا حالا در TEDشنیدم رو در بر میگیره. 123 00:05:57,330 --> 00:05:59,330 این اصل اخلاقی 70٪ بیانیه های اخلاقی که تا حالا در TEDشنیدم رو در بر میگیره. 124 00:05:59,330 --> 00:06:02,330 دومیش "انصاف متقابل" هست. در مورد حیوانات زیاد آشکار نیست ولی در انسانها کاملا مشهوده. 125 00:06:02,330 --> 00:06:04,330 دومیش "انصاف متقابل" هست. در مورد حیوانات زیاد آشکار نیست ولی در انسانها کاملا مشهوده. 126 00:06:04,330 --> 00:06:06,330 دومیش "انصاف متقابل" هست. در مورد حیوانات زیاد آشکار نیست ولی در انسانها کاملا مشهوده. 127 00:06:06,330 --> 00:06:08,330 دومیش "انصاف متقابل" هست. در مورد حیوانات زیاد آشکار نیست ولی در انسانها کاملا مشهوده. 128 00:06:08,330 --> 00:06:10,330 نقاشیNorman Rockwell "قانون طلایی" نامیده میشه. 129 00:06:10,330 --> 00:06:12,330 و به قول کارن ارمسترانگ مبنای بسیاری از دینهاست. اصل دومی 30٪بیانات اخلاقی گفته شده در TEDرو تشکیل میده. 130 00:06:12,330 --> 00:06:15,330 و به قول کارن ارمسترانگ مبنای بسیاری از دینهاست. اصل دومی 30٪بیانات اخلاقی گفته شده در TEDرو تشکیل میده. 131 00:06:15,330 --> 00:06:17,330 و به قول کارن ارمسترانگ مبنای بسیاری از دینهاست. اصل دومی 30٪بیانات اخلاقی گفته شده در TEDرو تشکیل میده. 132 00:06:17,330 --> 00:06:19,330 و به قول کارن ارمسترانگ مبنای بسیاری از دینهاست. اصل دومی 30٪بیانات اخلاقی گفته شده در TEDرو تشکیل میده. 133 00:06:19,330 --> 00:06:21,330 اصل سوم"وفاداری به گروه" هست. در بین حیوانات هم، گروه پیدا میشه البته گروه های معمولا خیلی کوچک و عمدتا فقط شامل افراد خانواده. 134 00:06:21,330 --> 00:06:23,330 اصل سوم"وفاداری به گروه" هست. در بین حیوانات هم، گروه پیدا میشه البته گروه های معمولا خیلی کوچک و عمدتا فقط شامل افراد خانواده. 135 00:06:23,330 --> 00:06:25,330 اصل سوم"وفاداری به گروه" هست. در بین حیوانات هم، گروه پیدا میشه البته گروه های معمولا خیلی کوچک و عمدتا فقط شامل افراد خانواده. 136 00:06:25,330 --> 00:06:28,330 اصل سوم"وفاداری به گروه" هست. در بین حیوانات هم، گروه پیدا میشه البته گروه های معمولا خیلی کوچک و عمدتا فقط شامل افراد خانواده. 137 00:06:28,330 --> 00:06:31,330 فقط بین انسانها گروههای خیلی بزرگ پیدامیشن، که با هم همکاری میکنند و متحد میشن-- 138 00:06:31,330 --> 00:06:34,330 فقط بین انسانها گروههای خیلی بزرگ پیدامیشن، که با هم همکاری میکنند و متحد میشن-- 139 00:06:34,330 --> 00:06:38,330 که البته متحد میشن که با گروههای دیگر بجنگند. 140 00:06:38,330 --> 00:06:42,330 این احتمالا ریشه در زندگی قبیله ای گذشته ما داره، 141 00:06:42,330 --> 00:06:44,330 و ظاهرا اونقدر لذت بخشه که ما حتی اگه قبیله ای نداشته باشیم، یکی واسه خودمون میسازیم. 142 00:06:44,330 --> 00:06:46,330 و ظاهرا اونقدر لذت بخشه که ما حتی اگه قبیله ای نداشته باشیم، یکی واسه خودمون میسازیم. 143 00:06:46,330 --> 00:06:49,330 و ظاهرا اونقدر لذت بخشه که ما حتی اگه قبیله ای نداشته باشیم، یکی واسه خودمون میسازیم. 144 00:06:49,330 --> 00:06:52,330 ( خنده) 145 00:06:52,330 --> 00:06:55,330 نسبت ورزش به جنگ مثل نسبت پورنوگرافی به سکسه. 146 00:06:55,330 --> 00:06:58,330 ما میخوایم یه سری انگیزه های خیلی خیلی باستانی رو تمرین و پرورش بدیم. 147 00:06:58,330 --> 00:07:01,330 اصل چهارم "احترام به قدرت" هست. 148 00:07:01,330 --> 00:07:04,330 در اینجا شما دوژست مطیعانه از دوگونه خیلی نزدیک به هم را میبینین 149 00:07:04,330 --> 00:07:08,330 ولی اقتدار در انسان به اندازه دیگر پستانداران برپایه زور و وحشیگری نیست. 150 00:07:08,330 --> 00:07:10,330 ولی اقتدار در انسان به اندازه دیگر پستانداران برپایه زور و وحشیگری نیست. 151 00:07:10,330 --> 00:07:12,330 بیشتر بر اساس احترام داوطلبانه و دوست داشتن هست. 152 00:07:12,330 --> 00:07:14,330 بیشتر بر اساس احترام داوطلبانه و دوست داشتن هست. 153 00:07:14,330 --> 00:07:16,330 اصل پنجم "پاکی و تقدس" هست. نام این تابلو "تمثیل عفت" هست. 154 00:07:16,330 --> 00:07:19,330 اصل پنجم "پاکی و تقدس" هست.نام این تابلو "تمثیل عفت" هست. 155 00:07:19,330 --> 00:07:22,330 اما خلوص فقط در مورد سرکوب تمایلات جنسی زنان نیست. 156 00:07:22,330 --> 00:07:25,330 بلکه در باره هر ایده ای که به شما میگه چطور میتونید خالص بشید با کنترل داشتن بر بدنتان وخوراکتان. 157 00:07:25,330 --> 00:07:27,330 بلکه در باره هر ایده ای که بشما میگه چطور میتونید خالص بشید با کنترل داشتن بر بدنتان وخوراکتان. 158 00:07:27,330 --> 00:07:28,330 بلکه در باره هر ایده ای که بشما میگه چطور میتونید خالص بشید با کنترل داشتن بر بدنتان وخوراکتان. 159 00:07:28,330 --> 00:07:30,330 بلکه در باره هر ایده ای که بشما میگه چطور میتونید خالص بشید با کنترل داشتن بر بدنتان وخوراکتان. 160 00:07:30,330 --> 00:07:34,330 راستگراهای سیاسی بیشتر درباره اخلاقیات درسکس حرف میزنن 161 00:07:34,330 --> 00:07:36,330 در حالیکه چپگراها بیشتر از غذا خوردن درستتر وبهترحرف میزنن. 162 00:07:36,330 --> 00:07:38,330 امروزه غذا یه مقوله بسیار اخلاقی شده، مردم در مورد سلامت غذا بسیار حرف میزنن، 163 00:07:38,330 --> 00:07:40,330 امروزه غذا یه مقوله بسیار اخلاقی شده، مردم در مورد سلامت غذا بسیار حرف میزنن، 164 00:07:40,330 --> 00:07:43,330 بعنوان چیزیکه قراره وارد بدن بشه. 165 00:07:43,330 --> 00:07:46,330 تصور میکنم این پنج تا اصولی هستن که در ذهن کودک نوزاد پیشنویس شده اند 166 00:07:46,330 --> 00:07:48,330 تصور میکنم این پنج تا اصولی هستن که در ذهن کودک نوزاد پیشنویس شده اند 167 00:07:48,330 --> 00:07:49,330 فکر میکنم اینا، اون چیزایی اند که ما از بدو تولد بهمراه داریم و بعدا روی اونا کار میکنیم. 168 00:07:49,330 --> 00:07:52,330 فکر میکنم اینا، اون چیزایی اند که ما از بدو تولد بهمراه داریم و بعدا روی اونا کار میکنیم. 169 00:07:52,330 --> 00:07:55,330 اما همینطورکه فرزندم Max در یک شهر دانشگاهی لیبرال رشد میکند،این پیشنوشته ها چطور بارورمیشه؟ 170 00:07:56,330 --> 00:07:58,330 اما همینطورکه فرزندم Max در یک شهر دانشگاهی لیبرال رشد میکند،این پیشنوشته ها چطور بارورمیشه؟ 171 00:07:58,330 --> 00:08:00,330 و درنهایت متفاوت میشه با کودکی که 100کیلومتر اونورتر ازما درVirginia بزرگ میشه؟ 172 00:08:00,330 --> 00:08:03,330 و درنهایت متفاوت میشه با کودکی که 100کیلومتر اونورتر ازما درVirginia بزرگ میشه؟ 173 00:08:03,330 --> 00:08:05,330 برای فکر کردن در مورد تنوع فرهنگ، بیایید مثال متفاوتی رو درنظر بگیریم. 174 00:08:05,330 --> 00:08:08,330 اگر واقعا پنج اصل در نحوه کار ذهن وجود دارد -- پنج اصل ذاتی و احساسی -- 175 00:08:08,330 --> 00:08:10,330 اگر واقعا پنج اصل در نحوه کار ذهن وجود دارد -- پنج اصل ذاتی و احساسی -- 176 00:08:10,330 --> 00:08:12,330 پس میشه به ذهن اخلاقی مثل یه رادیو که 5 کانال داره و میشه تنظیماتش روتغییرداد نگاه کرد. 177 00:08:12,330 --> 00:08:14,330 پس میشه به ذهن اخلاقی مثل یه رادیو که 5 کانال داره و میشه تنظیماتش روتغییرداد نگاه کرد. 178 00:08:14,330 --> 00:08:16,330 پس میشه به ذهن اخلاقی مثل یه رادیو که 5 کانال داره و میشه تنظیماتش روتغییرداد نگاه کرد. 179 00:08:16,330 --> 00:08:19,330 من و همکارام "Brian Nosek و Jesse Graham"،یه پرسشنامه درست کردیم 180 00:08:19,330 --> 00:08:24,330 که گذاشتیمش روی سایت www.YourMorals.org 181 00:08:24,330 --> 00:08:29,330 که تا حالا 30,000 نفر امتحانش کردن، شما هم میتونید.نتیجه اش بدین صورته. 182 00:08:29,330 --> 00:08:30,330 که تا حالا 30,000 نفر امتحانش کردن، شما هم میتونید.نتیجه اش بدین صورته. 183 00:08:30,330 --> 00:08:33,330 این نتیجه تست23,000 نفراز شهروندای آمریکایی هست. 184 00:08:33,330 --> 00:08:35,330 سمت چپ امتیاز لیبرال ها رسم شده،سمت راست امتیاز محافظه کاران ، دروسط میانه روها. 185 00:08:35,330 --> 00:08:37,330 سمت چپ امتیاز لیبرال ها رسم شده،سمت راست امتیاز محافظه کاران ، دروسط میانه روها. 186 00:08:37,330 --> 00:08:39,330 خط آبی پاسخ مردم را بطور متوسط به سوالهای مربوط به «آسیب» نشان می دهد. 187 00:08:39,330 --> 00:08:41,330 خط آبی پاسخ مردم را بطور متوسط به سوالهای مربوط به «آسیب» نشان می دهد. 188 00:08:41,330 --> 00:08:44,330 پس، میشه دید که مردم به «مراقبت در برابر آسیب» اهمیت میدهند. 189 00:08:44,330 --> 00:08:46,330 اونا اغلب به مقوله های اینچنینی اهمیت میدهند. 190 00:08:46,330 --> 00:08:48,330 البته همینطور که از شیب نمودار بر میاد، لیبرالها کمی بیشتر اهمیت میدهند. 191 00:08:48,330 --> 00:08:51,330 البته همینطور که از شیب نمودار بر میاد، لیبرالها کمی بیشتر اهمیت میدهند. 192 00:08:51,330 --> 00:08:53,330 و به همین ترتیب برای عدالت. 193 00:08:53,330 --> 00:08:55,330 اما به سه خط دیگر نگاهی بیندازید، برای لیبرال ها امتیازها بسیار پایین است. 194 00:08:55,330 --> 00:08:57,330 اما به سه خط دیگر نگاهی بیندازید، برای لیبرال ها امتیازها بسیار پایین است. 195 00:08:57,330 --> 00:08:59,330 لیبرال ها در واقع دارن میگن، "نه، این ها مربوط به اخلاق نیست. اقتدار گروهی، خلوص و اینا ربطی به اخلاق ندارن." 196 00:08:59,330 --> 00:09:02,330 لیبرال ها در واقع دارن میگن، "نه، این ها مربوط به اخلاق نیست. اقتدار گروهی، خلوص و اینا ربطی به اخلاق ندارن." 197 00:09:02,330 --> 00:09:04,330 اما وقتی مردم محافظه کارتر باشند این مقادیر بالا میره. 198 00:09:04,330 --> 00:09:07,330 میشه گفت لیبرالها بنوعی دوکانالی یا دارای اخلاق دو وجهی اند. 199 00:09:07,330 --> 00:09:08,330 میشه گفت لیبرالها بنوعی دوکانالی یا دارای اخلاق دو وجهی اند. 200 00:09:08,330 --> 00:09:10,330 در حالیکه محافظه کارها 5 کاناله یا دارای اخلاق پنج وجهی اند. 201 00:09:10,330 --> 00:09:12,330 در حالیکه محافظه کارها 5 کاناله یا دارای اخلاق پنج وجهی اند. 202 00:09:12,330 --> 00:09:13,330 این یافته ها در همه کشورهایی که ما تحقیق کردیم صادق بوده. این داده های 1،100کاندیداست. 203 00:09:13,330 --> 00:09:15,330 این یافته ها در همه کشورهایی که ما تحقیق کردیم صادق بوده. این داده های 1،100کاندیداست. 204 00:09:15,330 --> 00:09:17,330 من چندتا از اسلایدها رو همینطور رد میکنم. 205 00:09:17,330 --> 00:09:20,330 انگلستان ، استرالیا ، نیوزیلند ، غرب اروپا ، شرق اروپا، 206 00:09:20,330 --> 00:09:24,330 امریکا لاتین، شرق میانه ، شرق آسیا و آسیای جنوبی. 207 00:09:24,330 --> 00:09:26,330 توجه کردید که در همه این نمودارها، شیب قسمت گروهمندی اقتدار،و خلوص پایینتره. 208 00:09:26,330 --> 00:09:29,330 توجه کردید که در همه این نمودارها، شیب قسمت گروهمندی اقتدار،و خلوص پایینتره. 209 00:09:29,330 --> 00:09:31,330 که نشان دهنده اینه که درهیچ کشوری عدم تفاهمی روی آزار و عدالت وجود نداره. 210 00:09:31,330 --> 00:09:34,330 که نشان دهنده اینه که درهیچ کشوری عدم تفاهمی روی آزار و عدالت وجود نداره. 211 00:09:34,330 --> 00:09:36,330 هرکسی -- گرچه سر اینکه چی عادلانه است میشه بحث کرد -- 212 00:09:36,330 --> 00:09:39,330 ولی همه بر این عقیده اند که آزار نرساندن و عدالت مهمه. 213 00:09:39,330 --> 00:09:41,330 مباحث اخلاقی در بین فرهنگها عمدتا درمورد گروهمند بودن اقتدار و خلوص هست. 214 00:09:41,330 --> 00:09:44,330 مباحث اخلاقی در بین فرهنگها عمدتا درمورد گروهمند بودن اقتدارو خلوص هست. 215 00:09:44,330 --> 00:09:47,330 این اثر اونقدر قویه که بدون اهمیت به اینکه ما چطور سوال کنیم، به همین جواب میرسیم. 216 00:09:47,330 --> 00:09:49,330 در یه مطالعه اخیر، از افراد خواستیم تصور کنن میخوان یه سگ بخرن. 217 00:09:49,330 --> 00:09:51,330 در یه مطالعه اخیر، از افراد خواستیم تصور کنن میخوان یه سگ بخرن. 218 00:09:51,330 --> 00:09:52,330 یه نژاد خاص رو انتخاب میکنید، که ازش اطلاع دارید. 219 00:09:52,330 --> 00:09:54,330 یه نژاد خاص رو انتخاب میکنید، که ازش اطلاع دارید. 220 00:09:54,330 --> 00:09:57,330 تصور کنید این گونه خاص دارای یه ذهن مستقل هست، و برای صاحبش مثل یه دوسته.در نتیجه؟ 221 00:09:57,330 --> 00:09:59,330 تصور کنید این گونه خاص دارای یه ذهن مستقل هست، و برای صاحبش مثل یه دوسته.در نتیجه؟ 222 00:09:59,330 --> 00:10:01,330 خوب اگه شما لیبرال باشید، میگید "هی، این عالیه!" 223 00:10:01,330 --> 00:10:03,330 چون لیبرالها دوست دارن به سگشون بگن"«لطفا» اون تیکه چوب را بیار!" ( خنده) 224 00:10:03,330 --> 00:10:07,330 چون لیبرالها دوست دارن به سگشون بگن"«لطفا» اون تیکه چوب را بیار!"( خنده) 225 00:10:08,330 --> 00:10:11,330 ولی اگه محافظه کار هستید، این براتون نمیتونه جالب باشه. 226 00:10:11,330 --> 00:10:14,330 اگه محافظه کارهستید، و درمی یابید که یه سگ به صاحبش وفاداره، وباغریبه ها سریع خونمیگیره، 227 00:10:14,330 --> 00:10:16,330 اگه محافظه کارهستید، و درمی یابید که یه سگ به صاحبش وفاداره، وباغریبه ها سریع خونمیگیره، 228 00:10:16,330 --> 00:10:19,330 برای محافظه کارا -- وفاداری خوبه -- سگ هم که وفاداره. 229 00:10:19,330 --> 00:10:21,330 ولی برای لیبرالها، مثل اینه که این سگ نامزد انتخابات جمهوریخواهان شده باشه. 230 00:10:21,330 --> 00:10:23,330 ولی برای لیبرالها، مثل اینه که این سگ نامزد انتخابات جمهوریخواهان شده باشه. 231 00:10:23,330 --> 00:10:24,330 ( خنده) 232 00:10:24,330 --> 00:10:26,330 خوب ممکنه حالا بگین، بسیار خوب، این تفاوتها بین لیبرالها و محافظه کارا وجود داره، 233 00:10:26,330 --> 00:10:28,330 خوب ممکنه حالا بگین، بسیار خوب، این تفاوتها بین لیبرالها و محافظه کارا وجود داره، 234 00:10:28,330 --> 00:10:30,330 ولی چه چیزی اون سه تا اصل دیگه رو اخلاقی میکنه؟ 235 00:10:30,330 --> 00:10:32,330 ایا اونا اساس "بیگانه ترسی" و "اقتدارگرایی"و "پاک گرایی"نیستن؟ 236 00:10:32,330 --> 00:10:34,330 ایا اونا اساس "بیگانه ترسی" و "اقتدارگرایی"و "پاک گرایی"نیستن؟ 237 00:10:34,330 --> 00:10:35,330 چه چیزی اونا رو اخلاقی میکنه؟ 238 00:10:35,330 --> 00:10:38,330 جوابش، فکر میکنم در این تابلوی سه وجهیHieronymus Bosch نهفته باشه، 239 00:10:38,330 --> 00:10:40,330 "باغ دلخوشیهای زمینی." 240 00:10:40,330 --> 00:10:43,330 در بخش اول، لحظه ابتدای خلقت رو میبینیم. همه چی مرتبه، همه چی زیباست، همه مردم و حیوانات 241 00:10:43,330 --> 00:10:47,330 در بخش اول، لحظه ابتدای خلقت رو میبینیم. همه چی مرتبه، همه چی زیباست، همه مردم و حیوانات 242 00:10:47,330 --> 00:10:50,330 دارن همون کاری رو میکنن که باید، همون جایی هستن که باید. 243 00:10:50,330 --> 00:10:53,330 ولی بعد، مثل رسم دنیا، چیزا عوض میشن. هر آدمی هر کاری میکنه که دلش میخواد. 244 00:10:53,330 --> 00:10:55,330 ولی بعد، مثل رسم دنیا، چیزا عوض میشن. هر آدمی هر کاری میکنه که دلش میخواد. 245 00:10:55,330 --> 00:10:58,330 ولی بعد، مثل رسم دنیا، چیزا عوض میشن. هر آدمی هر کاری میکنه که دلش میخواد. 246 00:10:58,330 --> 00:11:00,330 بعضی از شما ممکنه بگید شبیه دهه 60 هست. 247 00:11:00,330 --> 00:11:01,330 ( خنده) 248 00:11:01,330 --> 00:11:05,330 ولی دهه 60 نهایتا به دهه 70 ختم میشه، که این خط شکنیها حتی قدری هم بیشتر میشه. 249 00:11:05,330 --> 00:11:09,330 ولی دهه 60 نهایتا به دهه 70 ختم میشه، که این خط شکنیها حتی قدری هم بیشتر میشه. 250 00:11:09,330 --> 00:11:11,330 البته Bosch به این میگه جهنم. 251 00:11:11,330 --> 00:11:14,330 پس این تابلو سه گانه نقشی بر این واقعیت میزند که نظم تمایل به واپاشی داره. 252 00:11:14,330 --> 00:11:19,330 پس این تابلو سه گانه نقشی بر این واقعیت میزند که نظم تمایل به واپاشی داره. 253 00:11:19,330 --> 00:11:21,330 واقیتی بنام آنتروپی اجتماعی. 254 00:11:21,330 --> 00:11:24,330 ولی برای اونایی که فکر میکنند این یه عقیده مسیحیه، چون مسیحیا با لذت بردن مشکل دارن، 255 00:11:24,330 --> 00:11:26,330 ولی برای اونایی که فکر میکنند این یه عقیده مسیحیه، چون مسیحیا با لذت بردن مشکل دارن، 256 00:11:26,330 --> 00:11:29,330 این یه داستان مشابه دیگه است که بصورت مقاله در مجله Natureمنتشر شده؛ 257 00:11:29,330 --> 00:11:32,330 این یه داستان مشابه دیگه است که بصورت مقاله در مجله Natureمنتشر شده؛ 258 00:11:32,330 --> 00:11:36,330 کهErnst Fehr و Simon Gachter مردم رو واداشتن این معضل مشترک رو دوباره بازی کنن. 259 00:11:36,330 --> 00:11:38,330 در این بازی به آدما پول میدی، بعد در هر دوره اونا میتونن پولشون رو در یه ظرف به اشتراک بگذارن، 260 00:11:38,330 --> 00:11:40,330 در این بازی به آدما پول میدی، بعد در هر دوره اونا میتونن پولشون رو در یه ظرف به اشتراک بگذارن، 261 00:11:40,330 --> 00:11:42,330 در این بازی به آدما پول میدی، بعد در هر دوره اونا میتونن پولشون رو در یه ظرف به اشتراک بگذارن، 262 00:11:42,330 --> 00:11:44,330 بعد آزمایشگر پول داخل ظرف رو دوبرابر میکنه، وبین اونا تقسیم میکنه. 263 00:11:44,330 --> 00:11:46,330 بعد آزمایشگر پول داخل ظرف رو دوبرابر میکنه، وبین اونا تقسیم میکنه. 264 00:11:46,330 --> 00:11:49,330 این یه داستان تکراریه، وقتی از مردم میخوای پولشونو در راهی خرج کنن که سود شخصی برای اونا نداره. 265 00:11:49,330 --> 00:11:51,330 وقتی از آدما میخوای که چیزی رو اهدا کنن درحالیکه شخصا سودی نمیبرن. 266 00:11:51,330 --> 00:11:53,330 وقتی از آدما میخوای که چیزی رو اهدا کنن درحالیکه شخصا سودی نمیبرن. 267 00:11:53,330 --> 00:11:55,330 و انتظار دارن که بقیه این کار رو بکنن، در حالی که اونا هم از یه سواری گرفتن بدشون نمیاد. 268 00:11:55,330 --> 00:11:57,330 و انتظار دارن که بقیه این کار رو بکنن، در حالی که اونا هم از یه سواری گرفتن بدشون نمیاد. 269 00:11:57,330 --> 00:12:01,330 اول بازی تقریبا همه همکاری میکنن -- البته کاملا ناشناس بازی میشه -- 270 00:12:01,330 --> 00:12:03,330 اول بازی تقریبا همه همکاری میکنن -- البته کاملا ناشناس بازی میشه -- 271 00:12:03,330 --> 00:12:06,330 دور اول نیمی از پولشون رو میدن.بعد زود میگن "اما دیگران همچین زیاد مایه نمیگذارن. 272 00:12:06,330 --> 00:12:09,330 دور اول نیمی از پولشون رو میدن.بعد زود میگن "اما دیگران همچین زیاد مایه نمیگذارن. 273 00:12:09,330 --> 00:12:11,330 من نمیخوام ازم سو استفاده بشه، دیگه پول نمیگذارم." 274 00:12:11,330 --> 00:12:15,330 و بدین ترتیب همکاری خوب شروع میشه و بتدریج در حد صفر کاهش پیدا میشه. 275 00:12:15,330 --> 00:12:17,330 و بعد -- نکته اینجاست -- دور 7ام بازی به افراد گفتن"حالا یه قانون جدید! 276 00:12:17,330 --> 00:12:19,330 و بعد -- نکته اینجاست -- دور 7ام بازی به افراد گفتن"حالا یه قانون جدید! 277 00:12:19,330 --> 00:12:21,330 و بعد -- نکته اینجاست -- دور 7ام بازی به افراد گفتن"حالا یه قانون جدید! 278 00:12:21,330 --> 00:12:23,330 اگه بخواید میتونید مقداری پول بدید برای تنبیه کردن اونایی که همکاری نمیکنن." 279 00:12:23,330 --> 00:12:27,330 اگه بخواید میتونید مقداری پول بدید برای تنبیه کردن اونایی که همکاری نمیکنن." 280 00:12:27,330 --> 00:12:30,330 بمحض اینکه افراد این رو شنیدند دوباره همکاریها زیاد شد. 281 00:12:30,330 --> 00:12:32,330 بمحض اینکه افراد این رو شنیدند دوباره همکاریها زیاد شد. 282 00:12:32,330 --> 00:12:34,330 بمحض اینکه افراد این رو شنیدند دوباره همکاریها زیاد شد. 283 00:12:34,330 --> 00:12:37,330 در این زمینه تحقیقات زیادی شده و این تنبیه کردن واقعا جواب میده. 284 00:12:37,330 --> 00:12:39,330 فقط کارای خوب کافی نیست، گاهی تنبیه هم جواب میده. 285 00:12:39,330 --> 00:12:41,330 فقط کارای خوب کافی نیست، گاهی تنبیه هم جواب میده. 286 00:12:41,330 --> 00:12:43,330 حتی اگه خجالت دادن و یا شایعات بی اساس باشه. 287 00:12:43,330 --> 00:12:46,330 برای اینکه گروه بزرگی از مردم رو وادار به همکاری کنید به تنبیه هم نیاز دارید. 288 00:12:46,330 --> 00:12:48,330 برای اینکه گروه بزرگی از مردم رو وادار به همکاری کنید به تنبیه هم نیاز دارید. 289 00:12:48,330 --> 00:12:51,330 حتی تحقیقات نشون میده که مذهب -- یا مجبور کردن مردم در پرستش خدا -- 290 00:12:51,330 --> 00:12:53,330 حتی تحقیقات نشون میده که مذهب -- یا مجبور کردن مردم در پرستش خدا -- 291 00:12:53,330 --> 00:12:58,330 اغلب جامعه رو به سمت همکاری اجتماعی هدایت میکنه. 292 00:12:59,330 --> 00:13:01,330 بعضی میگن مذهب چیزیه که با تحولات فرهنگی و بیولوژیکی تکامل یافته 293 00:13:01,330 --> 00:13:03,330 بعضی میگن مذهب چیزیه که با تحولات فرهنگی و بیولوژیکی تکامل یافته 294 00:13:03,330 --> 00:13:05,330 که اعتماد رو بین گروهها از طرفی هرچه بیشتر بکنه، 295 00:13:05,330 --> 00:13:07,330 که اعتماد رو بین گروهها از طرفی هرچه بیشتر بکنه، 296 00:13:07,330 --> 00:13:09,330 تا بعد بتونن رقابت موثرتری با بقیه گروهها داشته باشن. 297 00:13:09,330 --> 00:13:10,330 من فکر میکنم این درست باشه، اگر چه قابل بحثه. 298 00:13:10,330 --> 00:13:12,330 من فکر میکنم این درست باشه، اگر چه قابل بحثه. 299 00:13:12,330 --> 00:13:14,330 ولی من شخصا مذهب برام جالبه، ریشه مذهب و اینکه برای ما و برما چه کرده. 300 00:13:14,330 --> 00:13:17,330 ولی من شخصا مذهب برام جالبه، ریشه مذهب و اینکه برای ما و برما چه کرده. 301 00:13:17,330 --> 00:13:21,330 چون من فکر میکنم بزرگترین عجایب جهان گراند کانیون نیست.گراند کانیون واقعا ساده است. 302 00:13:21,330 --> 00:13:23,330 چون من فکر میکنم بزرگترین عجایب جهان گراند کانیون نیست.گراند کانیون واقعا ساده است. 303 00:13:23,330 --> 00:13:26,330 فقط بخاطر آب زیاد باد و زمان زیاد بوجود اومده، و در نهایت گراند کانیون ساخته شده. 304 00:13:26,330 --> 00:13:28,330 فقط بخاطر آب زیاد باد و زمان زیاد بوجود اومده، و در نهایت گراند کانیون ساخته شده. 305 00:13:28,330 --> 00:13:29,330 پیچیده نیست. 306 00:13:29,330 --> 00:13:31,330 پیچیده اینه که توی همین گراند کانیون یا دشت آفریقا یا در سواحل یخ زده آلاسکا 307 00:13:31,330 --> 00:13:33,330 پیچیده اینه که توی همین گراند کانیون یا دشت آفریقا یا در سواحل یخ زده آلاسکا 308 00:13:33,330 --> 00:13:35,330 مردمی بودن که بصورت گروهی باهم زندگی کردن، 309 00:13:35,330 --> 00:13:38,330 بعد همین روستاهای کوچک به شهرهای قدرتمندی مثل بابل و رم تبدیل شدن. 310 00:13:38,330 --> 00:13:42,330 بعد همین روستاهای کوچک به شهرهای قدرتمندی مثل بابل و رم تبدیل شدن. 311 00:13:42,330 --> 00:13:43,330 این واقعا چطوری اتفاق افتاده؟ 312 00:13:43,330 --> 00:13:46,330 این یه معجزه واقعیه، توضیحش سختتر از گراند کانیون هست. 313 00:13:46,330 --> 00:13:49,330 بنظر میاد اونا همه 5 ابزار روانشناسی اخلاقی رو یکجا استفاده کردن. 314 00:13:49,330 --> 00:13:51,330 بنظر میاد اونا همه 5 ابزار روانشناسی اخلاقی رو یکجا استفاده کردن. 315 00:13:51,330 --> 00:13:53,330 بنظر میاد اونا همه 5 ابزار روانشناسی اخلاقی رو یکجا استفاده کردن. 316 00:13:53,330 --> 00:13:55,330 بله شما حتما نسبت به آزار نگران میشید، حتما به سیستم قضاوت نیاز دارید. 317 00:13:55,330 --> 00:13:56,330 بله شما حتما نسبت به آزار نگران میشید، حتما به سیستم قضاوت نیاز دارید. 318 00:13:56,330 --> 00:13:59,330 داشتن زیر گروه به ساختن یک گروه بزرگتر کمک میکنه، 319 00:13:59,330 --> 00:14:02,330 بشرطیکه زیرگروهها هم بنوبه خود ساختار داخلی داشته باشن، 320 00:14:02,330 --> 00:14:04,330 و بشرطیکه شما یه ایدئولوژی هم داشته باشید که نفس اماره رو سرکوب کنه تا به درجه اعلا برسید. 321 00:14:04,330 --> 00:14:08,330 و بشرطیکه شما یه ایدئولوژی هم داشته باشید که نفس اماره رو سرکوب کنه تا به درجه اعلا برسید. 322 00:14:08,330 --> 00:14:10,330 و حالا به معمای لاینحل بین لیبرالها و محافظه کارها میپردازیم. 323 00:14:10,330 --> 00:14:12,330 و حالا به معمای لاینحل بین لیبرالها و محافظه کارها میپردازیم. 324 00:14:12,330 --> 00:14:14,330 چراکه لیبرالها سه تا از این اصول رو رد میکنند. 325 00:14:14,330 --> 00:14:17,330 اونا میگن"بیاید از گوناگونی استقبال کنیم، نه از عضو بودن در یک گروه." 326 00:14:17,330 --> 00:14:19,330 اونا میگن،"بیاید اقتدار رو زیر سوال ببریم." 327 00:14:19,330 --> 00:14:21,330 و باز میگن،"قانوناتون رو روی ما پیاده نکنید." 328 00:14:21,330 --> 00:14:24,330 لیبرالها یه الگوی عالی برای این دارن. اقتدار سنتی، اخلاقیات سنتی، 329 00:14:24,330 --> 00:14:27,330 لیبرالها یه الگوی عالی برای این دارن. اقتدار سنتی، اخلاقیات سنتی، 330 00:14:27,330 --> 00:14:30,330 میتونه برای زنها و یه عده از آدمها سرکوب کننده باشه. 331 00:14:30,330 --> 00:14:32,330 لیبرالها به طرفداری از ضعیفها و مظلومها صحبت میکنن. 332 00:14:32,330 --> 00:14:34,330 اونا تغییر و عدالت میخوان، حتی اگر به بینظمی بیانجامد. 333 00:14:34,330 --> 00:14:37,330 روی تی شرت این نوشته،"حماقت بسه، بیاید انقلاب کنیم." 334 00:14:37,330 --> 00:14:39,330 از یه طرف،اگه به آزادی افکار معتقد باشی، انقلاب خوبه، تغییره، چیزه جالبیه. 335 00:14:39,330 --> 00:14:41,330 از یه طرف،اگه به آزادی افکار معتقد باشی، انقلاب خوبه، تغییره، چیزه جالبیه. 336 00:14:41,330 --> 00:14:44,330 از طرف دیگه محافظه کاران طرفدار سنت هستند. اونا نظم میخوان حتی اگه برای بعضی گرون تموم بشه. 337 00:14:44,330 --> 00:14:48,330 از طرف دیگه محافظه کاران طرفدار سنت هستند. اونا نظم میخوان حتی اگه برای بعضی گرون تموم بشه. 338 00:14:48,330 --> 00:14:50,330 بزرگترین دیدگاه محافظه کاران اینه که نظم بسختی بدست میاد. ارزشمنده و براحتی هم از دست میره. 339 00:14:50,330 --> 00:14:53,330 بزرگترین دیدگاه محافظه کاران اینه که نظم بسختی بدست میاد. ارزشمنده و براحتی هم از دست میره. 340 00:14:53,330 --> 00:14:55,330 طبق گفته Edmund Burke"محدودیتهای بشری، همچنین آزادی بشری باید در حقوق وی گنجانده شوند." 341 00:14:55,330 --> 00:14:58,330 طبق گفته Edmund Burke"محدودیتهای بشری، همچنین آزادی بشری باید در حقوق وی گنجانده شوند." 342 00:14:58,330 --> 00:15:00,330 این حرف بعد از آشفتگی ناشی از انقلاب فرانسه زده میشه. 343 00:15:00,330 --> 00:15:02,330 پس وقتی اینها رو درک کردید -- دیدین که لیبرالها و محافظه کارها هر یک بنوعی کمک میکنن، 344 00:15:02,330 --> 00:15:05,330 پس وقتی اینها رو درک کردید -- دیدین که لیبرالها و محافظه کارها هر یک بنوعی کمک میکنن، 345 00:15:05,330 --> 00:15:08,330 برای تشکیل یه تعادل-- بعد فکر میکنم راه باز میشه برای بیرون آمدن از ماتریس اخلاقی. 346 00:15:08,330 --> 00:15:11,330 برای تشکیل یه تعادل-- بعد فکر میکنم راه باز میشه برای بیرون آمدن از ماتریس اخلاقی. 347 00:15:11,330 --> 00:15:16,330 این در عمق همه تعلیمات مذهبی آسیایی نهفته است.به یین و یانگ فکر کنید. 348 00:15:16,330 --> 00:15:18,330 این در عمق همه تعلیمات مذهبی آسیایی نهفته است.به یین و یانگ فکر کنید. 349 00:15:18,330 --> 00:15:20,330 یین و یانگ با هم دشمن نیستند. از همدیگه هم بدشون نمیاد. 350 00:15:20,330 --> 00:15:22,330 یین و یانگ هر دو لازم هستند. مثل شب و روز، برای پیشبرد دنیا. 351 00:15:22,330 --> 00:15:24,330 یین و یانگ هر دو لازم هستند. مثل شب و روز، برای پیشبرد دنیا. 352 00:15:24,330 --> 00:15:26,330 شبیه به این در هندوئیسم هم اومده. 353 00:15:26,330 --> 00:15:28,330 خدایان زیادی در هندوئیسم اومده. یکیشون ویشنو،خدای سازنده و یکی هم شیوا، خدای نابودگر است. 354 00:15:28,330 --> 00:15:31,330 خدایان زیادی در هندوئیسم اومده. یکیشون ویشنو،خدای سازنده و یکی هم شیوا، خدای نابودگر است. 355 00:15:31,330 --> 00:15:34,330 این خدایان در واقع مثل دو روح در یک بدن هستن. 356 00:15:34,330 --> 00:15:36,330 ویشنو در سمت چپه، پس ما میتونیم بعنوان خدای محافظه کار از او یاد کنیم، 357 00:15:36,330 --> 00:15:39,330 ویشنو در سمت چپه، پس ما میتونیم بعنوان خدای محافظه کار از او یاد کنیم، 358 00:15:39,330 --> 00:15:41,330 شیوا در سمت راسته، پس شیوا یه خدای لیبراله -- و همه با هم کار میکنن. 359 00:15:41,330 --> 00:15:43,330 شیوا در سمت راسته، پس شیوا یه خدای لیبراله -- و همه با هم کار میکنن. 360 00:15:43,330 --> 00:15:45,330 شبیه همین رو در بودیسم هم میبینید. 361 00:15:45,330 --> 00:15:47,330 این دو بند، بنظر من عمیقترین دیدگاهی هستند که تابحال در روانشناسی اخلاقی بدست امده اند. 362 00:15:47,330 --> 00:15:50,330 این دو بند، بنظر من عمیقترین دیدگاهی هستند که تابحال در روانشناسی اخلاقی بدست امده اند. 363 00:15:50,330 --> 00:15:52,330 استاد ذن، سنگ-تسان میگه: 364 00:15:52,330 --> 00:15:56,330 "اگر میخوای که حقیقت رو دریابی، هرگز طرفدار یا مخالف چیزی نباش، 365 00:15:56,330 --> 00:16:00,330 کشمکش بین طرفدار یا مخالف چیزی بودن، بدترین بیماری ذهنه" 366 00:16:00,330 --> 00:16:02,330 حال متاسفانه، این بیماری است که بسیاری از رهبران دنیا رو مبتلا کرده. 367 00:16:02,330 --> 00:16:04,330 حال متاسفانه، این بیماری است که بسیاری از رهبران دنیا رو مبتلا کرده. 368 00:16:04,330 --> 00:16:07,330 ولی قبل از اینکه احساس برتری نسبت به جرج بوش بکنید، 369 00:16:07,330 --> 00:16:11,330 یا سنگ پرتاب کنید، از خودتون بپرسید: آیا تو اینو میپذیری؟ 370 00:16:11,330 --> 00:16:14,330 آیا میپذیری که پاتو از "جبهه جنگ خوب" و بد بیرون بگذاری؟ 371 00:16:14,330 --> 00:16:17,330 میتونی نه طرفدار و نه مخالف چیزی باشی؟ 372 00:16:18,330 --> 00:16:21,330 حالا نکته اش کجاست؟ باید چیکار کرد؟ خوب اگه دیدگاه عالی فیلسوفهای آسیایی رو برداری 373 00:16:21,330 --> 00:16:23,330 حالا نکته اش کجاست؟ باید چیکار کرد؟ خوب اگه دیدگاه عالی فیلسوفهای آسیایی رو برداری 374 00:16:23,330 --> 00:16:25,330 حالا نکته اش کجاست؟ باید چیکار کرد؟ خوب اگه دیدگاه عالی فیلسوفهای آسیایی رو برداری 375 00:16:25,330 --> 00:16:27,330 و با تحقیقات اخیر روانشناسی اخلاقی ترکیب کنی، فکر میکنم به این نتایج برسی: 376 00:16:27,330 --> 00:16:29,330 و با تحقیقات اخیر روانشناسی اخلاقی ترکیب کنی، فکر میکنم به این نتایج برسی: 377 00:16:29,330 --> 00:16:33,330 که ذهن حق گرای ما با فرگشت طراحی شده،که ما رو در گروهها گرد هم بیاره 378 00:16:33,330 --> 00:16:36,330 که ذهن حق گرای ما با فرگشت طراحی شده،که ما رو در گروهها گرد هم بیاره 379 00:16:36,330 --> 00:16:38,330 و علیه گروههای دیگه بر انگیزه و بعد ما رو نسبت به حقیقت کور کنه. 380 00:16:39,330 --> 00:16:43,330 پس حالا شما باید چکار کنید؟ آیا من دارم میگم که تلاش نکنید؟ که به سنگ-تسان رو بیارید 381 00:16:43,330 --> 00:16:46,330 پس حالا شما باید چکار کنید؟ آیا من دارم میگم که تلاش نکنید؟ که به سنگ-تسان رو بیارید 382 00:16:46,330 --> 00:16:49,330 و تلاش برای طرفدار یا ضد چیزی بودن رو کنار بگذارید؟ نه ابدا. من اینو نمیگم. 383 00:16:49,330 --> 00:16:51,330 و تلاش برای طرفدار یا ضد چیزی بودن رو کنار بگذارید؟ نه ابدا. من اینو نمیگم. 384 00:16:51,330 --> 00:16:54,330 گروههای زیادی هستند که دارن بسیار زحمت میکشن، بسیار از استعدادشون استفاده میکنن، 385 00:16:54,330 --> 00:16:58,330 گروههای زیادی هستند که دارن بسیار زحمت میکشن، بسیار از استعدادشون استفاده میکنن، 386 00:16:58,330 --> 00:17:00,330 که جهان رو به یه جای بهتری تبدیل کنن، با اشتباهها میجنگن، مشکلات رو حل میکنن. 387 00:17:00,330 --> 00:17:03,330 که جهان رو به یه جای بهتری تبدیل کنن، با اشتباهها میجنگن، مشکلات رو حل میکنن. 388 00:17:04,329 --> 00:17:08,329 ولی همونطور که ما از سامانتا در داستانش یاد گرفتیم نمیشه فقط گفت:"تو غلط میگی و من درست." 389 00:17:08,329 --> 00:17:13,329 ولی همونطور که ما از سامانتا در داستانش یاد گرفتیم نمیشه فقط گفت:"تو غلط میگی و من درست." 390 00:17:13,329 --> 00:17:15,329 ولی همونطور که ما از سامانتا در داستانش یاد گرفتیم نمیشه فقط گفت:"تو غلط میگی و من درست." 391 00:17:15,329 --> 00:17:19,329 چون همینطو که شنیدید، هر کسی فکر میکنه خودش درست میگه. 392 00:17:19,329 --> 00:17:21,329 مشکلات زیادی برای حل کردن وجود داره، به ما نیاز هست که درآدمهای دیگر تغییر ایجاد کنیم. 393 00:17:21,329 --> 00:17:24,329 مشکلات زیادی برای حل کردن وجود داره، به ما نیاز هست که درآدمهای دیگر تغییر ایجاد کنیم. 394 00:17:24,329 --> 00:17:27,329 و اگه میخوای بقیه افراد رو تغییر بدی، اول باید بفهمیم ما کی هستیم -- روانشناسی اخلاقیمون چی هست، 395 00:17:27,329 --> 00:17:31,330 و اگه میخوای بقیه افراد رو تغییر بدی، اول باید بفهمیم ما کی هستیم -- روانشناسی اخلاقیمون چی هست، 396 00:17:31,330 --> 00:17:34,330 بفهمیم که همه ما فکر میکنیم که ما درست میگیم -- بعد پا بیرون گذاشته -- 397 00:17:34,330 --> 00:17:38,330 حتی برای یک لحظه، پا بیرون گذاشته و با سنگ تسان بسنجیدش. 398 00:17:38,330 --> 00:17:40,330 از ماترسی اخلاقی بیرون بیاید، سعی کنید مثل یه بازی ببینید که در اون هر کسی فکر میکنه حق با اونه، 399 00:17:40,330 --> 00:17:42,330 از ماترسی اخلاقی بیرون بیاید، سعی کنید مثل یه بازی ببینید که در اون هر کسی فکر میکنه حق با اونه، 400 00:17:42,330 --> 00:17:44,330 از ماترسی اخلاقی بیرون بیاید، سعی کنید مثل یه بازی ببینید که در اون هر کسی فکر میکنه حق با اونه، 401 00:17:44,330 --> 00:17:46,330 و هر کسی، حد اقل، یه دلیل برای خودش داره -- حتی اگه شما باهاش مخالف باشید -- 402 00:17:46,330 --> 00:17:48,330 و هر کسی، حد اقل، یه دلیل برای خودش داره -- حتی اگه شما باهاش مخالف باشید -- 403 00:17:48,330 --> 00:17:49,330 پا بیرون بگذارید. 404 00:17:49,330 --> 00:17:53,330 و اکه ابن کار رو بکنید، اولین قدم اساسی برای یک فروتنی اخلاقی برداشتید، 405 00:17:53,330 --> 00:17:54,330 برای اینکه خودتون رو از حق به جانب بودن، که یک حالت نرمال بشریه بیرون بیارید. 406 00:17:54,330 --> 00:17:56,330 برای اینکه خودتون رو از حق به جانب بودن، که یک حالت نرمال بشریه بیرون بیارید. 407 00:17:56,330 --> 00:17:58,330 به دالایلاما فکر کنید. به گستره وسیع اقتدار روحانی دالایلاما فکر کنید -- 408 00:17:58,330 --> 00:18:01,330 به دالایلاما فکر کنید. به گستره وسیع اقتدار روحانی دالایلاما فکر کنید -- 409 00:18:01,330 --> 00:18:03,330 همه این قدرت ناشی از فروتنی اوست. 410 00:18:05,330 --> 00:18:07,330 فکر میکنم هدف من از این کنفرانس و هدف TED اینه که ما یه گروهیم که مشتاقیم 411 00:18:07,330 --> 00:18:10,330 فکر میکنم هدف من از این کنفرانس و هدف TED اینه که ما یه گروهیم که مشتاقیم 412 00:18:10,330 --> 00:18:13,330 فکر میکنم هدف من از این کنفرانس و هدف TED اینه که ما یه گروهیم که مشتاقیم 413 00:18:13,330 --> 00:18:15,330 جهان رو به یک جای بهتر تبدیل کنیم. 414 00:18:15,330 --> 00:18:18,330 افراد در اینجا مشتاق بهتر کردن جهان هستند. 415 00:18:18,330 --> 00:18:20,330 افراد در اینجا مشتاق بهتر کردن جهان هستند. 416 00:18:20,330 --> 00:18:23,330 و همچنین یه تعهد احساسی به این واقعیت وجود داره. 417 00:18:23,330 --> 00:18:27,330 پس فکر میکنم جواب اینه که بیاید از این تعهد احساسی استفاده کنیم،در جهت ساخت یک آینده بهتر. 418 00:18:27,330 --> 00:18:31,330 پس فکر میکنم جواب اینه که بیاید از این تعهد احساسی استفاده کنیم،در جهت ساخت یک آینده بهتر. 419 00:18:31,330 --> 00:18:32,330 ممنون. 420 00:18:32,330 --> 00:18:35,330 (تشویق)